niedziela, 17 czerwca 2012

Czynniki ryzyka zaburzeń rozwoju u dzieci

Wielu Rodziców zastanawia się czy można zauważyć jak najwcześniej nieprawidłowości rozwojowe u małego dziecka. Już od momentu poczęcia możemy wyodrębnić czynniki, które mogą mieć wpływ na późniejszy rozwój naszych dzieci. Z pewnością wiele z nich powinno skłonić nas do baczniejszej obserwacji maleństwa i w razie zaobserwowania niepokojących objawów, objęcie dziecka opieką  poradni wczesnej interwencji.







Okoliczności, które są wskazaniem do konsultacji:


Ciąża: 

  • infekcja z wysoką gorączką,
  • długotrwały lub gwałtowny stres,
  • konieczność przyjmowania antybiotyków,
  • cukrzyca niekorygowana lekami,
  • wskazania do leżenia podczas ciąży,
  • nieprawidłowa pozycja dziecka przed porodem. 

Okres okołoporodowy:

  • poród przedwczesny lub opóźniony więcej niż 2 tygodnie,
  • cięcie cesarskie (bez względu na przyczynę),
  • poród bardzo szybki lub długotrwały, osłabiający matkę i dziecko,
  • niedotlenienie okołoporodowe dziecka (owinięcie pępowiną, zatrzymana akcja porodowa etc.),
  • konieczność interwencji mechanicznej. 
 
Noworodek:

  • problem z podjęciem samodzielnej czynności oddechowej,
  • niska waga urodzeniowa,
  • mocne zasinienie ciała lub duże zniekształcenie główki,
  • wczesna antybiotykoterapia
  • długo utrzymująca się żółtaczka. 

Co może zauważyć MAMA i TATA:
  • sztywność mięśni - trudno jest dziecko ubrać, przytulić
  • wiotkość - leje się przez ręce
  • asymetryczne ułożenia ciała np. odgięte w jedną stronę
  • problemy ze ssaniem piersi,
  • brak dźwigania główki w leżeniu na brzuchu,
  • niechęć do chwytania zabawek
  • krótki i nieregularny sen (mniej niż 14 godz. na dobę),
  • częsty płacz z niezrozumiałego powodu i trudności z uspokojeniem,
  • dziecko niczego nie domaga się płaczem
  • gwałtowny protest przy ubieraniu, kąpieli lub zabiegach pielęgnacyjnych,
  • nadmierne reakcje na otaczające sytuacje,
  • brak kontaktu wzrokowego w bliskiej odległości (ok. 20 cm),
  • protest przy przytulaniu lub braniu na ręce,
  • niechęć lub niepokój w czasie jazdy w wózku,
  • możliwość uspokojenia dziecka jedynie podczas intensywnego i długiego huśtania/bujania
  • nieprawidłowy rozwój psychomotoryczny (np. opóźnione siadanie, brak lub nieprawidłowy etap raczkowania).
Moje doświadczenie w pracy z dziećmi niestety potwierdza fakt, iż większość mam pojawiających się u terapeuty SI z dzieckiem, ma wiele z powyższych punktów zawartych w historii ciąży oraz porodu a ich dzieci już w okresie noworodkowym wykazywały niepokojące zachowania.

Sprawdź czy w Twoim mieście znajduje się poradnia zajmująca kompleksowo pomocą dzieci już od pierwszych chwil życia. 



1 komentarz:

  1. Warto zwrócić również uwagę na problemy z jedzeniem, często nie zdajemy sobie sprawy, że brak apetytu czy problemy z gryzieniem przez dziecko mogą mieć związek z integracją sensoryczną. Polecam artykuł gdy dziecko nie chce gryźć jedzenia

    OdpowiedzUsuń