Nadwrażliwość wzrokowa
- dziecko unika blasku słońca, jarzeniowego oświetlenia
- mruży oczy, zakrywa je, łzawi, płacze
- ma trudności z utrzymaniem uwagi wzrokowej na zadaniu przez właściwy czas
- unika kontaktu wzrokowego
- niechętnie bawi się lustrem (nie lubi oglądać własnego odbicia)
- niepokoi się przy nagłej zmianie oświetlenia
- łatwo się rozprasza, staje się rozdrażnione, pobudzone, marudne w pomieszczeniu "przeładowanym" bodźcami wzrokowymi np. galerie handlowe, w pomieszczeniach o jaskrawych kolorach, z ruchomymi elementami, kontrastowym wzornictwie itp.
- dziecko lubi bawić się w zaciemnionych pomieszczeniach lub szuka takich miejsc w jasnym pokoju
Strategie terapeutyczne:
- ogranicz bodźce wzrokowe w pokoju dziecka (wprowadź zabudowany system szafek, zdejmij z półek nadmiar zabawek, zamknij je w nieprzeźroczystych pudłach)
- unikaj pulsującego, migoczącego oraz jarzeniowego światła
- zastosuj w domu boczne lub punktowe oświetlenie
- przyjrzyj się dokładnie pokojowi dziecka - zastanów się czy rzeczywiście wykładzina ze wzorami puzzli lub miasteczkiem na całej podłodze, jest właściwa dla Twojego dziecka... (zmień krzykliwe zasłonki, zdejmij nadmiar kolorowych naklejek ze ściany a wykładzinę zastąp jednobarwną) Ład i harmonia barw sprzyja równowadze w układzie nerwowym Twojego "nadwrażliwca".
- uprzedzaj swoje dziecko o zmianie oświetlenia (np. kiedy gasisz lub zapalasz niespodziewanie dodatkowe źródło światła)
- wyeliminuj z pokoju dziecka i pomieszczeń, gdzie często przebywa lustra
- niech dziecko w trudnych dla niego sytuacjach ma możliwość założenia przeciwsłoneczne okulary, nawet jeśli Tobie się wydaje, że nie są potrzebne
Podwrażliwość wzrokowa
- dziecko interesuje się źródłami światła (gasi i zapala z zadowoleniem światło w domu)
- obraca przedmioty przed oczami
- lubi zabawy z lustrami błyszczącymi przedmiotami
- często się kołysze
- przesuwa zabawki po krawędziach np. stołu
- odczuwa lęk przed zasłanianiem oczu i ciemnością
- dziecko miewa problemy z uchwyceniem różnic między podobnymi literami czy figurami np. : b i d, + i x, kwadratem i prostokątem;
- ma często problem z zobaczeniem obrazka jako całości, natomiast skupiają się na detalach lub wzorach w obrębie tego obrazka;
- ma problemy w kontrolowaniu ruchu oczu podczas śledzenia ruchomych przedmiotów;
- ma problemy z uchwyceniem różnic między kolorami, kształtami, wielkością
- miewa trudności z odnalezieniem różnic w obrazkach, słowach, symbolach;
- ma problemy ze znalezieniem przedmiotu wśród innych rzeczy np.: kartki na stole, ubrania w szafce, zabawki w pudełku;
Strategie terapeutyczne:
- używaj w pokoju dziecka wyraźnych kontrastowych barw
- wykorzystaj grę świateł i cienia
- baw się z dzieckiem w oglądania świata przez lupę, kalejdoskop, pryzmaty, lornetkę
- badajcie palcami kontury przedmiotów
- używajcie w zabawie i edukacji fluorescencyjnych flamastrów
- bawcie się w półmroku w zabawy z użyciem latarki (latarka może mieć zmienne, kolorowe nakładki)
źródło: materiały szkoleniowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz