niedziela, 15 kwietnia 2012

Garść zabaw stymulujących rozwój dziecka

Znasz to uczucie, kiedy trzymasz sklepową zabawkę w ręku i nie wiesz jak wykorzystać ją w zabawie z dzieckiem, by jak najpełniej wykorzystać jej dobrodziejstwo?
Dzisiaj kilka pomysłów na zabawy, które umilą Waszym maluchom czas! Zachęcam również do pozostawienia dziecka sam na sam z zabawką - takie chwile cenniejsze niż złoto :)



Potwory i spółka


    Gumiaki-straszaki

    Paluszkowe pacynki znamy chyba wszyscy. Jest to jedna z uwielbianych przez dzieci zabaw!
    Ćwicząc paluszkowe wygibasy stymulujemy m.in. rozwój mowy, dlatego tak ważne jest wprowadzenie tego typu zabaw u maluchów mających trudności w tej sferze rozwoju. W naszym mózgu ośrodki ruchowe mowy znajdują się w bliskim sąsiedztwie z ośrodkami odpowiedzialnymi za precyzyjne ruchy rąk. Ćwicząc małą motorykę jednocześnie pracujemy nad uaktywnieniem ośrodków umiejscowionych obok.

     Cele zabaw:

    - utrwalanie znajomości schematu ciała
    - poprawa planowania motorycznego w obrębie palców
    - normalizacja pracy układu proprioceptywnego
    - normalizacja pracy układu dotykowego

    • Potworna przywitanka
    Poproś dziecko, aby wybrało spośród gumiaków swojego ulubieńca i założyło go na paluszek. Teraz potwór wita (ruch palca góra-dół) różne części ciała dziecka: nos, brodę, szyję, brzuch, kolano, łokieć. Każda część ciała może być przywitana przez inny palec.
    • A-kuku
    Dziecko mając założone pacynki na palce mocno zaciska dłonie w pięść i energicznie je otwiera mówiąc: A-kuku
    • Potworkowe domki
    Prosimy dziecko, aby zbudowało z paluszków domek dla gumiaków-straszaków.
    Dziecko może połączyć ze sobą wszystkie palce prawej i lewej ręki, spleść palce ze sobą, dociskać poszczególne paluszki.
    Dziecko może zbudować również domek splatając dłonie w kształt: serca, koła, haczyka...
    • Spacer potworów
    Dziecko zakłada dwa gumiaki - straszaki na palec wskazujący oraz środkowy.  Porusza palcami po podłodze/stole imitując spacer.
    Spacer możemy urozmaicić również układajac na paluszkowej trasie różne faktury: kawałek materiału frotte, papier ścierny, folię bąbelkową, tekturę falistą, gąbkę. Oczywiście paluszki pracują same a w tym czasie potwory odpoczywają obok :)

    • Skarby gumiaka - straszaka
    Przygotowujemy dwa pojemniki z wodą (ciepłą i zimną). Do ciepłej możemy wlać kropelkę naturalnego olejku np. waniliowego (uwaga na dzieci alergiczne i nadwrażliwe węchowo) zanurzamy w pojemniku z wodą cenne skarby np. koraliki, kamyki. Prosimy dziecko, aby dwa potworki (palec wskazujący i kciuk) wyłowiły skarby i ukryły je w innym miejscu (pojemnik z zimną wodą).
    • Buziaki
    Na pożegnanie potworek założony na kciuk daje buziaki kolejno palcom: wskazującemu, środkowemu, serdecznemu i malutkiemu kolejno u jednej, potem u drugiej ręki (dziecko dociska kciuk do pozostałych palców i cmoka ćwicząc buzię). Spróbujcie teraz zabawę powtórzyć używając dwóch rąk jednocześnie.
    Dziecko może patrzeć się na wykonywaną czynność, jednak w późniejszym etapie poproście by trzymało ręce uniesione po bokach głowy, aby nie widziało palców). 
     


    ABC krokodyla

    Zwierzakowa pałeczka dźwiękowa




    Cele zabaw:

    - stymulacja układu słuchowego
    - ćwiczenia narządów artykulacyjnych
    - doskonalenie dużej motoryki
    -  usprawnianie ręki
    - wzmacnianie świadomości własnego ciała
    - doskonalenie koordynacji oko-ręka

    • Krokodyl  A - U
    Dziecko trzyma pałeczkę w ręku. Przekręcając krokodyla głową do dołu wymawia pierwszą głoskę i wymawia ją tak długo dopóki słyszy dźwięk. Następnie przekręca krokodyla głową do góry i znów wymawia druga głoskę z pary.
    Głoski:

    A-U
    O-I
    E-O


    Jeśli dziecko dobrze opanuje kombinację głosek, możemy utrudnić zabawę proponując sylaby np.:

    LA-LO
    SA-SO
    MU-MI

    • Krokodyl i bańki
     Prosimy dziecko, aby spróbowało złapać bańki mydlane raz głową krokodyla, raz końcem pałeczki (dziecko trzyma krokodyla po środku, dzięki czemu uzyskamy w prosty sposób ćwiczenie nadgarstka).
    Możemy zaproponować również zbijanie baniek trzymając krokodyla oburącz (poziomo - za koniec i początek pałeczki).

    •  Balonowy krokodyl
    Napompujcie kilka sztuk kolorowych balonów i porozrzucajcie po podłodze. Przygotujcie koc.
    Zaproponujcie dziecku polowanie na balony. Dziecko siedząc na kocu i trzymając dźwiękową pałeczkę próbuje odbić podczas szalonej jazdy balon leżący na podłodze (tata/mama ciągnie koc).




    Falowanie i spadanie

    Folia malarska






    Folia daje niewyczerpane źródło radości i zabawy. Najlepsza do zabaw z dziećmi jest cienka folia malarska. Warto ją mieć pod ręką. Nie znam dziecka, które nie spojrzało by na nią z iskrą w oczach... To częsta towarzyszka moich zabaw z dziećmi :)

    Cele zabaw:

    - stymulacja układu słuchowego, dotykowego, wzrokowego, proprioceptywnego i przedsionkowego
    - ćwiczenie konwergencji
    - usprawnianie pracy międzypółkulowej

    • Foliowy dotyk
    Czy próbowaliście masażu dziecka przez folię? Leniwy dotyk z dociskiem, śliskość folii i jej miękkość, wytwarza fantastyczne wrażenie u dzieci. Co niezwykłe...takiemu masażowi poddają się dzieci, które zazwyczaj unikają bezpośredniego dotyku ręki.
    Właściwości izolacyjne folii powodują, że na ciele wytwarza się uczucie przyjemnego ciepła, które działa kojąco i wyciszająco na dziecko pomimo delikatnej stymulacji słuchowej.

    • Turlanie na zawołanie
     Spróbuj z dzieckiem złożyć folię, tak aby powstał prostokąt o dosyć długim jednym boku a drugim tak szerokim, aby zmieściła się na nim turlająca piłka. Długi bok stanie się torem dla turlającej piłki.
    Stańcie na przeciwko siebie i zacznij turlać po torze piłkę w stronę dziecka. Poproś, aby dziecko uważnie obserwowało poruszającą się piłkę i próbowało potoczyć ją do ciebie.
    Zmieniajcie kolory, rozmiary piłek oraz ich wagę. Zabawa cudna!

    • Foliowa mumia 
    Poproś, aby dziecko położyło się na rozłożonej folii z rękami wzdłuż ciała. Powoli zawijaj je w folię, dosyć ścisło, ale tak by dziecko miało jednak możliwość lekkiego ruchu (obserwuj reakcje). Głowa zawsze pozostaje na zewnątrz foliowego tunelu. Zakończ zawijanie, gdy dziecko leży na brzuchu. Naszykuj ciepły termofor, miękkie piłki i pouciskaj dziecka plecy, pupę, nogi. Trzymając brzeg folii poproś, aby dziecko samo odwinęło się po masażu.
     
    • Foliowe tai chi
    Spróbuj znaleźć miejsce na zawieszenie folii od jednej ściany do drugiej (terapeuci mogą zawiesić folię na klamrach). Poproś, aby dziecko stanęło po drugiej stronie folii i naśladowało twoje ruchy rękoma.
    Kreśl jednocześnie prawą i lewą ręką koła, przesuwaj rękę po folii z prawej strony do lewej przekraczając środkową oś ciała jakbyście malowali ogromny obraz. Dla urozmaicenia zabawy dziecko może stać na poduszce dynamicznej.
    Jest to zabawa  przyjmowana przez dzieci z ogromnym zaciekawieniem i skupieniem.

    •  Nad i pod
    Zakryj dziecko folią i poproś o przeczołganie się pod nią, kiedy ty lekko falujesz przeźroczystą płachtą. Czołgać dziecko może się również na powierzchni czując pod sobą śliskość folii.
    Poproś jeszcze o przejście pod folią ślizgając się na plecach po podłodze z otwartymi i z zamkniętymi oczami.






     

    wtorek, 10 kwietnia 2012

    1 urodziny Wirtualnego Centrum SI


    1 urodziny sklepu! 
    Z tej okazji moc nowości oraz darmowa przesyłka!
    Świętujemy od 10-15.IV.2012

    Urodzinowe nowości: piaskowe zwierzęta, magiczne sprężyny, włoskie lody, dino piłki, zakręcone kraby, zwierzakowe pałeczki i wiele innych!

    czwartek, 5 kwietnia 2012

    Świątecznie


    Aby te Święta były dla Nas wszystkich

     wyjściem
     z ciemności w światłość
     z zamknięcia w otwartość
     wyjściem

     MIŁOŚCI

     do drugiego człowieka...