sobota, 21 maja 2011

Podwrażliwość/nadwrażliwość wzrokowa

Nadwrażliwość wzrokowa

  • dziecko unika blasku słońca, jarzeniowego oświetlenia
  • mruży oczy, zakrywa je, łzawi, płacze
  • ma trudności z utrzymaniem uwagi wzrokowej na zadaniu przez właściwy czas
  • unika kontaktu wzrokowego
  • niechętnie bawi się lustrem (nie lubi oglądać własnego odbicia)
  •  niepokoi się przy nagłej zmianie oświetlenia
  • łatwo się rozprasza, staje się rozdrażnione, pobudzone, marudne w pomieszczeniu "przeładowanym" bodźcami wzrokowymi  np. galerie handlowe, w pomieszczeniach o jaskrawych kolorach, z ruchomymi elementami, kontrastowym wzornictwie itp.
  • dziecko lubi bawić się w zaciemnionych pomieszczeniach lub szuka takich miejsc w jasnym pokoju

Strategie terapeutyczne:

  • ogranicz bodźce wzrokowe w pokoju dziecka (wprowadź zabudowany system szafek, zdejmij z półek nadmiar zabawek, zamknij je w nieprzeźroczystych pudłach)
  • unikaj pulsującego, migoczącego oraz jarzeniowego światła
  • zastosuj w domu boczne lub punktowe oświetlenie
  • przyjrzyj się dokładnie pokojowi dziecka - zastanów się czy rzeczywiście wykładzina ze wzorami puzzli lub miasteczkiem na całej podłodze, jest właściwa dla Twojego dziecka... (zmień krzykliwe zasłonki, zdejmij nadmiar kolorowych naklejek ze ściany a wykładzinę zastąp jednobarwną) Ład i harmonia barw sprzyja równowadze w układzie nerwowym Twojego "nadwrażliwca".
  • uprzedzaj swoje dziecko o zmianie oświetlenia (np. kiedy gasisz lub zapalasz niespodziewanie dodatkowe źródło światła)
  • wyeliminuj z pokoju dziecka i pomieszczeń, gdzie często przebywa lustra
  • niech dziecko w trudnych dla niego sytuacjach ma możliwość założenia przeciwsłoneczne okulary, nawet jeśli Tobie się wydaje, że nie są potrzebne



Podwrażliwość wzrokowa
  
  • dziecko interesuje się źródłami światła (gasi i zapala z zadowoleniem światło w domu)
  • obraca przedmioty przed oczami
  • lubi zabawy z lustrami błyszczącymi przedmiotami
  • często się kołysze
  • przesuwa zabawki po krawędziach np. stołu
  • odczuwa lęk przed zasłanianiem oczu i ciemnością
  • dziecko miewa problemy z uchwyceniem różnic między podobnymi literami czy figurami np. : b i d, + i x, kwadratem i prostokątem;
  • ma często problem z zobaczeniem obrazka jako całości, natomiast skupiają się na detalach lub wzorach w obrębie tego obrazka;
  • ma problemy w kontrolowaniu ruchu oczu podczas śledzenia ruchomych przedmiotów;
  • ma problemy z uchwyceniem różnic między kolorami, kształtami, wielkością
  • miewa trudności z odnalezieniem różnic w obrazkach, słowach, symbolach;
  • ma problemy ze znalezieniem przedmiotu wśród innych rzeczy np.: kartki na stole, ubrania w szafce, zabawki w pudełku;
Strategie terapeutyczne:
  •  używaj w pokoju dziecka wyraźnych kontrastowych barw
  • wykorzystaj grę świateł i cienia
  • baw się z dzieckiem w oglądania świata przez lupę, kalejdoskop, pryzmaty, lornetkę
  • badajcie palcami kontury przedmiotów
  • używajcie w zabawie i edukacji fluorescencyjnych flamastrów
  • bawcie się w półmroku w zabawy z użyciem latarki (latarka może mieć zmienne, kolorowe nakładki)

źródło: materiały szkoleniowe

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz