Ludzki mózg pomimo niewielkiego rozmiaru jest bardziej skomplikowany niż największy komputer. Magazynuje i przetwarza dane napływające z oczu, nosa, uszu, języka i skóry oraz przekazuje inne sygnały do mięśni i gruczołów. Jednak mózg potrafi znacznie więcej niż tylko manipulować danymi. Jest miejscem, w którym powstają nasze uczucia, pragnienia i ambicje. W mózgu powstają także nasze wszystkie myśli i idee.
Obydwie półkule pomimo identycznego wyglądu, wykonują różne zadania. Są połączone tkanką nerwową zwaną spoidłem wielkim mózgu. Gdyby doszło do jego uszkodzenia, prawa i lewa półkula działałyby częściowo niezależnie i mogłyby mieć różne myśli i odczucia.
Lewa półkula odpowiedzialna jest za prawą część ciała i zawiera ośrodki mowy, języka, zdolności matematycznych i logicznego myślenia.
Prawa półkula kontroluje lewą część ciała i wiązana jest z odbiorem wizualnym, zdolnościami muzycznymi i myśleniem abstrakcyjnym.Oto wyszczególnione funkcje półkul mózgowych (informacje niezwykle przydatne w pracy z dziećmi :) )
- Funkcje lewej półkuli mózgu:
(ś, ć, ź, з, ż, dż), a także „widzi” zależność między obecnością znaku lub jego brakiem (w literach l, ł lub n, ń)
• przetwarza, odbiera i przechowuje bodźce znane
• organizuje informacje w sposób sekwencyjny np. układa kolejność głosek w wyrazach kto-kot, zmieniając ich znaczenie
• dokonuje porównania bodźców poprzez ujęcie relacji związków między nimi np. kreseczka (t), nie ma kreseczki (l). Jest pętelka (ą), nie ma pętelki (a)
• odbiera, rejestruje upływający czas
• przetwarza materiał związany z cichym czytaniem
• ukierunkowuje uwagę
• słyszenie prawouszne to słyszenie warunkujące prawidłową komunikację słowną
• odbiera, identyfikuje i różnicuje dźwięki mowy
• mowa docierająca do prawego ucha jest szybciej i lepiej rozumiana
• przede wszystkim następuje odbiór treści wypowiedzi
• dokonuje złożonych operacji werbalnych
• przetwarza reguły (w tym językowe)
- Funkcje prawej półkuli mózgu:
• kieruje funkcjami globalnymi np. może porównywać wzory zapisanych słów
• steruje procesami orientacji na nowe bodźce
• kieruje się w procesach identyfikacji bodźców podobieństwem fizycznym np. „tata i łata” mogą być rozpoznawane jako takie same słowa. Litery s-ś jako identyczne
• przetwarza i przechowuje informacje muzyczne i matematyczne
• odbiera informacje dotyczące przekazywanych uczuć
• dokonuje przetwarzania wszystkich informacji przestrzennych
• rozpoznaje figury geometryczne (kontur, barwa, jasność)
• rozpoznaje bodźce zamierające ładunek emocjonalny
• reguluje ocenę znaczenia informacji emocjonalnych
• rozumie słyszane i odczytywane globalnie konkretne rzeczowniki
• identyfikuje i różnicuje samogłoski
• kontroluje kierunek czytania
• kontroluje cechy prozodyczne wypowiedzi (intonację, akcent i rytm)
• pozwala rozumieć kontekst wypowiedzi oraz metafory
• w słyszeniu lewousznym dłuższa jest droga którą pokonują dźwięki od lewego ucha do prawej półkuli mózgowej (ok. 0,4-0,9 milisekundy)
• dzieci słyszące lewousznie narażone są na bloki emocjonalne podczas mówienia, często gubią sylaby, nie pamiętają tego co było na lekcji
• słyszenie lewouszne jest często przyczyną niepłynności mówienia - 90% jąkających przejawia słyszenie lewouszne
• rozpoznaje, zapamiętuje, przetwarza znaki ikoniczne, piktogramy
• lepiej rozumie język mówiony niż pisany
• działa wg programu przez podobieństwo - „to, co jest podobne jest rozpoznawane jako takie samo”
Polecam szczerze Pracownię Małego Człowieka. Pani Ania jest godna zaufania i jest doskonałym Specjalistą, kreatywną Kobietą,zdolnym Pedagogiem. Podstawą jednak jest fakt, że ma powołanie do pracy z dziećmi i pracuje z nimi, jak człowiek z człowiekiem, a nie dorosły z dzieckiem.
OdpowiedzUsuńP.S. Wiem, że nie byłaby tym kim jest nie tylko dzięki Olgierdowi, ale dzięki Jej wszystkim dzieciom (również dzięki Lence, Jeremiemu) i wydarzeniom, które kiedyś związały Ją z Akwarellą. Życzę powodzenia i jeszcze raz polecam Jej Pracownię - tutaj mały człowiek nie będzie marnował swojego dziecięcego potencjału i cżłowieczeństwa ;). Pozdrawiam, Marta Olczak-Kutak - Dyrektor/Właściciel Przedszkola "Akwarella" w Piasecznie